Saturday, June 30, 2012

Surabaya I Am Back - 4

01-05-2012 hari ke 4 dan hari terakhir di Surabaya, as usual I weak -up very early, mana taknya for the past three days MIL jadi alarm. even though waktu Surabaya lewat satu jam dari Malaysia tapi sunrise muncul lebih awal around 6am.


Awal pagi dah siap packing luggage, lagi pun bag I tak beranak pinak, so sekejap saja kemas. I and MIL yang pertama pergi breakfast.. hihi lapor gamaknya pepagi buta ni.


    mokcik and pokcik excited hari ini sebab nak pergi shoppping barang kulit.


sebelum pergi shopping, we all singgah di MAKAM SUNAN AMPEL, disini pun ada MAKAM MBAH BOLONG penentu arah kiblat masjid dan MBAH SOLEH pembersih masjid yang mempunyai kisah tersendiri. Jangan ingat menziarah makam saja kat sini, masing-masing tak tentu arah bila lihat deretean kedai telekung, jubah, t-shirt and etc..etc... ada  juga jualan macam barangan seperti yang dijual di MEKAH, mcm  kurma, buah tin, zaitun, minyak atar, kopiah, tasbih dll...


dah penat bershopping di makam sunan ampel,  hari pun dah tengah hari , we all makan di MUARA Nasi padang.. dah lah kepanasan di makam tadi, di tempat makan ni pun aircond ala-ala saja. I duduk betul-betul depan fan...selamatkan diri dari kepanasan.









cikgu fatimah yang sangat lemah lembut.                                      

after lunch we went to MASJID NASIONAL AL AKABAR SURABAYA. masjid ke dua terbesar di Indonesia, boleh memuatkan 59,000 jemaah. lepas solat rombongan cik kiah di bawa naik ke menara yang setinggi 99m. kita boleh lihat pemandangan sekitar Surabaya.



alamak pokcik ni... kacau daun lah. sori en. syed.




ini diluar kedai barangan kulit di TANGGULANGIN SIDORAJO, boleh katakan semua orang memborong handbag, for me I am not really interested even mmg murah sangat. untuk satu handbag kulit cuma RM100 -RM150. sementara mokcik pokcik memborong I lepak kat luar minum-minum menyegarkan tekak yang kehausan


PONDOK TEMPO DOELOE, Masakan Indonesia, berhampiran dengan JUANDA AIRPORT


Ini kedai makan terakhir buat rombongan cik kiah.... we request for lite menu. soto nya memang best, tapi tak sempat nak habiskan sebab panas dan rushing nak ke airport.

fyi, untuk keselamatan I memang tak snap gambar-gambar masa bershopping.... bila kat tempat orang ni, hati rasa tak berapa enak, lagi pun pak anas bilang 'hati-hati embak bila bershopping'  sebenarnya memang happening gilerr bershopping di Surabaya ni.

pada semua ahli rombongan cik kiah, I miss you all. semuanya mesra alam gitu.. seronok jalan-jalan dengan you all. insyallah kalau ada rezeki kita jalan sama lagi. our travel agent  di Indon adalah dari  Bali, 'JEJAK BALI WISATA' Pak Anas, sanggup terbang dari Bali ke Surabaya untuk menemani our rombongan cik kiah selama 4D3N.



Lupa nak kenalkan, inilah Siti wakil dari Ziarah Sutra.

Bye-bye, see you all in my next trip...... ya... adooo..



2 comments: