Penyejuk Hati

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu" (Al-Baqarah:216)

"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya. Dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya." (Surah At-Thalaq: 2-3)

Netherlands (2) Amsterdam City To The Fishing Village Volendam

17/10/15

Awal pagi pukul 9:00am we all dah check out dari hotel. Aku teringin nak pergi ke perkampungan nelayan di Amsterdam, yang popular dengan tourist di Volendam.

Cantik sangat kedai ini. Mondaine Cafe and Macarons
Tergoda sungguh melihatnya. EUR3 per/pc


Overtoom

All old building but still look great 
Our friend pickup us at the hotel around 11am, then singgah sekajap rumah his son.

Van Barkelstraat
Pukul 12tgh aku bertolak dari Van Barkelstraat ke Volendam. Tidak jauh mana pun lebih kurang 30min perjalanan.

Volendam - sangat cantik tapi sayang berkabus
cantik tersusun


Pukul 12:30 we all sampai ke Volendam, perut berkeroncong tak breakfast pagi tadi. Ini lah yang dicari disini fresh fish and chips. Makan sepuasnya, tak cukup order lagi, sampai tak terabis dan siap bungkus bawa balik. Harga not bad about EUR15 per plate. Perut aku makan ikan saja pun dah penuh, kentang tapau makan dalam kereta.



Tulip tak ada ya bulan Oct ni hanya ada tulip kayu.
Kalau nak tengok tulip di Keukenhof datang 2016 late March until mid May
Lepas makan, jalan-jalan cuci mata, beli sekping dua cenderamata  buat kenang-kenangan tanda dah sampai Volendam.  


Cheeseeeee... Kat sini ada cheese factory. Ramai yang pesan beli cheese, maaf lah satu ketul cheese pun aku tak beli. Malas nak mengangkutnya sebab aku tidak stay di satu tempat saja.


Dari sini kita boleh naik boat ke satu lagi fishing village iaitu di Marken. Sebenarnya aku memang teringin nak pergi tapi cuaca kurang memuaskan, hari hujan pulak tu. Di Marken perkampungan nya lebih tradisional dengan rumah-rumah kayu. Tengok kat website memang menawan hati aku. Kalau ikut travel agent tempat-tempat wajib  pergi ialah ke Volendam, Marken dan ke Zaanse Schans untuk tengok windmills. Tapi aku plan untuk pergi tengk windmill tempat lain, nanti aku cerita. Ikutkan memang tidak ramai tourist masa aku pergi ini sebab cuaca kurang cantik, sejuk, hujan dan berkabus.  But I enjoy every moment.

Waffles dimakan dengan buah-buahan tempatan. :-)
yummy memang yummy  

giler tak geram tengok all the berries 
yang ini aku selalu beli buat kudap-kuapan. lagi pun ini kegilaan my hsbd.
Sambil berjalan melihat sekeliling mata melilau-lilau menengok apa yang boleh dimakan. Our friend pulak semua makanan dia suruh aku rasa. Macam kan aku ini kuat makan, tekak memang terasa nak makan tapi perut dah minta ampun. Lupakan saja.


On the way back to Amsterdam, we all singgah di sini, untuk melihat cara-cara membuat clogs si kasut kayu dan cheese. Rasanya ramai sangat orang Malaysia datang ke sini, hinggakan ada cheese sambal. Tapi hati-hati ya tak semua cheese disini halal. Ada juga yang dicampur dengan ba alif ba ya. Perkerja disini tahu yang itu orang Muslim tidak boleh makan.























Demo membuat clogs 
 

Selama ini aku ingat clogs/terompah ini hanya untuk hiasan, rupanya memang masih diguna pakai terutama di kawasan luar bandar. Clogs digunakan oleh petani kerana senang berjalan di atas tanah berlumpur. Tapi aku masih heran, tak sakit ke kaki dia. :-)


Dari Volendam aku masuk balik ke Amsterdam City Center untuk beli T-Shirt ini. Ikutkan Hard Rock Amsterdam cuma walking distances dari Europa 92 tapi tak sempat nak pergi semalam. Hanny sorry, akak tak beli T-Shirt awak sebab awak lambat reply msg. 

Selesai membeli, lebih kurang pukul 4pm we all terus menuju ke Rotterdam yang jaraknya dalam 80km , tapi dekat pukal 6pm juga baru sampai sebab jalan jam.

Tunggu ya apa aku buat di Rotterdam.
bersambung.

2 comments:

  1. Nice blog!

    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you for your recommendation. Will look into it

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...