Tuesday, January 1, 2019

France (9) Papendrecht - Brussels - Paris



Travel date 24/10/15

Jam 9 pagi, kami bergerak dari Papendrecht, Netherland menuju ke Paris dengan menaiki MPV Mercedes Mr. Eddie, demi menunaikan hajat dia, walaupun tiket train dah beli. Burn lah tiket EUR120pp, tapi lebih selesa tak payah angkut beg naik turun train. Hsbd bergilir drive dengan Mr. Eddie, 5jam perjalanan untuk sampai ke Paris.


OTW sebelum masuk Brussels, pusing-pusing cari breakfast dan luruskan pinggang. Ada juga kedai halal kat sini, tak susah mana pun nak dapat makan. Yang peningnya hp tak ada line sebab aku tak roaming, ingatkan nak beli sim kad sana tapi Mr. Eddie kata tak perlu, boleh hotspot hp dia. Malangnya keluar dari Netherlands hp dia kejap ada line kejap tak, slow pulak tu.





A U T U M N 











Di Brussels tak jalan mana sangat pun, pusing-pusing dengan kereta saja dan stop kat tempat yang ada parking dan tangkap gambar pokok yang berwarna-warni dan beberapa building yang macam gah, tapi tak tahu apa nama nya. Cari jalan ke central Brussels tak jumpa, jadi terus cari jalan menuju ke Paris. Nampak signboard Paris hati rasa tenang. Ingatkan tak kena toll, agak mahal juga toll dari Brussels ke Paris dalam EUR40. Sampai Paris pukul 2.30pm. Alhamdulillah, Mr. Eddie hantar sampai ke hotel, lepas drop we all dia terus drive balik ke Rotterdam. Risau juga dia balik sorang, katanya dia sampai Rotterdam lewat tengah malam sebab jalan jem, kesiannya. Allah Maha Pemurah, Dia hantar sesorang untuk memudahkan urusan kami. We all duduk di Hotel Eiffel Rive Gauche, berhampiran dengan Eiffel Tower, sebenarnya satu malam saja tidur di Paris, tujuan utamanya nak ke Lyon. tapi kawan my hsbd nak beli handbeg LV untuk wife dia, dapatlah datang tengok Eiffel Tower lagi. 




Duduk hotel murah-murah saja, hotel lama furniture pun semua antique. 







Nak masuk butik LV pun kena beratur tapi kami masuk bila dah tak ada orang beratur, saja nak tengok-tengok, Ada duit pun tak beli la kot, walaupun harga disini lebih murah dari Malaysia. Petang ni aku dan hsbd window shopping saja, tengok dari luar tingkap.  Aku tengok yang lalu lalang pun ramai lengang kangkung saja.








Ini sajalah yang aku jumpa untuk dinner malam ni, segalanya kambing. Alhamdulillah. 

No comments:

Post a Comment